LK8000 v teorii a praxi

Minulý týden vyšla nová verze LK8000, tak jsem se v neděli vydal zkusit nějaké nové fíčury i za letu...a celkem se mi to i podařilo



Touto novou verzí myslím LK8000 2.2, která konečně obsahuje i live výpočet uletěných vzdáleností, rychlostí a bodování. Umí to počítat trojúhelníky, lety na 3 a 5 otočáků a pak i nějakou OLC league. Další zajímavou funkcí je i ukazatel speed to fly, tj. doporučená rychlost na přeskoku, i když podle vývojářů se hodí spíš jen pro starší větroně jako Ka-6, kde už i rozdíl +- 10km/h dost změní opadání.
LK8000 v praxi
Už v pátek kolovaly zvěsti, že o víkendu má být úžasné počasí. V sobotu večer ale slavila Majka svých 2x30 a navíc většina pilotů ještě letos neměla žádný delší let, takže byl vydán pokyn létat místně a v 17:00 být na zemi. Nějakou tu hodinku jsem si teda potočil v našem staronovém Phoebusovi s tím, že v neděli si poléta pro změnu Mira Horsák. Už večer se ale všichni začali trumfovat, že zítra bez pětistovky nepůjdou domů.
V neděli ráno ale přišla pro mě skvělá zpráva, jelikož Mirovi se nade mnou nakonec zželelo (ještě jednou díky ) a přenechal mi letadlo. Ještě v 11 hodin ale situace nevypadala nijak slavně, jelikož jediné kumuly široko daleko byly nad Unínským kopcem, který je dobrých 12 km daleko. Pak se ale udělalo pár chmárek i nad Hodonínem, takže jsem šel na to! Na vlek s phoebusem si stále ještě zvykám, takže to trochu házelo (promiň Radku), no ale po vypnutí jsem chytl výtah až pod strop (samozřejmě předpisových 7000ft QNH, jak jinak :)
Od Holíče jsem pak pokračoval nad již zmíněný Unín, kde jsem najel na dálnici až do Dubnice. Tam dálnice končila, směrem na Žilinu to vypadalo bídně, tak jsem to zkusil směr Bánovce. Tam jsem se ale už nedostal, jelikož když kolem mě začaly růst kopce, tak se mi naráz začalo stýskat po domovu. Navíc už mi na navigaci svítilo, že pokud doletím domů, tak budu mít přes 200 km, což byl můj cíl dne. Mezi Novým Městem a Holíčem jsem ale ztratil asi jen 100m výšky, takže po ujištění, že Phoebuse na zemi nikdo nepotřebuje a že mám letět dál, jsem se pustil do plánování budoucí trati. Právě v analýze letu jsem si našel už uletěnou trasu a viděl sem, že nejlepší bude pokračovat kurzem kterým jsem doletěl, tj. až za Břeclav. Tam jsem si na obrazovce pečlivě hlídal rakouskou hranici a taky uletěnou vzdálenost. Po otočení Valtic mi LK psalo 250km. Kumuly ještě byly, tak to abych kurňa těch 50km ještě někde nesehnal...
Otočných bodů bylo ale už bylo pomálu, takže jediná možná trasa byla opět směr Nové Město. Celý let jsem se pak soustředil na tři čísla. V rámci bezpečnosti (toto bylo poprvé, co jsem používal svou vlastní poláru v LK8000 a nevěděl jsem, jak je přesná) jsem si zvolil výšku příletu nad Holíč 500m a požadovanou klouzavost 1:20. Zárověn jsem ale hypnotizoval položku OLC*dis, tj. uletěnou vzdálenost po návratu na domácí letiště. Vyšlo to shodou okolností tak, že všechny čísla se téměř zaráz potkaly na mnou chtěných hodnotách (u vzdálenosti jsem pro jistotu chtěl 309km, tj +3%, jelikož CPSka někdy kilometry přidá, ale někdy zase odečte) a mohl jsem vyrazit domů. Na dokluzu jsem se ještě přesvědčil, že moje polára je spíše pesimistická (výška příletu se držela na stejném čísle až asi při 150km/h), což je ale lepší než opačný případ. Nakonec mi po přistání napsalo LK8000 310km, SeeYou na PC 305km a CPS 312km, takže přesnost je skutečně úctyhodná.
Vzhledem k tomu, že moje jediná uletěná stovka skončila v poli a jediným dalším úspěchem na poli přeletů byl cílový let do Trenčína, je tento výsledek opravdu jak ze sna

Komentáře