Jak mi buchly saze

Víc jak rok tvořím domácí NAS. Požadavek byl, aby to umělo to co nejmilejší tutatis (QNAP 101) - tedy nabízet soubory pro windows a taky přes NFS pro linuxy, služby DLNA, Webový přístup z Internetu - a případně i nějaký soukromý web. Ten jsem původně nechtěl a všecko jsem převedl na google stránky, ale někdy se hodí něco na testování a na ovládání domácí automatiky. Jo taky že tam převedu javu a Blynk server.

K dispozici jsem měl atomový MSI noname (málo žere) a poměrně hodně disků. Chvilku jsem hledal a zvolil systém OMV - tedy Open Media Valut. To je operační systém vytvořený právě pro tyto účely, dole tepe debian, nahoře to má omalovánky zkrzevá webové rozhranní, všecko klikity klik - úúúžasnost sama. Akutát někdy to vyhodí nějakou divnou hlášku - že třeba nejde konfigurovat sdílení.  Bóže, říkám si, však je tam linux. A dal jsem si tam taky ještě webnima - tedy podobné webové omalovánky, ale mocnější. A něco jsem dělal tak, něco jinak. A když mě to klikání vytáčelo, tak jsem si tam sednul přes ssh a dělal to rukama. No - za nějaký čas byl chaos dokonalý,  protože každý má své vlastní konfiguráky a šablony a bordel vy systému začal být nehorázný.
Formát a znovu. (ono to neumí nějaký backup konfigurace - zapamatování funkčního stavu. Na fórech doporučují image celého disku). A zas to během hodiny jelo a během týdne se to jaksi dodr.... Samo-Sato.
Po třetím formátu mi buchly saze - a napustil jsem to jakýmsi serverovým systémem. Teda jakýmsi - ubuntu-server. Prej to bude podporované až do 2021. (distribuci kvůli lenosti, podpoře; ono ubuntu je prej staré africké slovo, které se dá přeloži "ten, který neumí instalovat debian"). No, bolelo to. každý jeden server znamená přečíst 2 stránky někde na how-to forge, cosi tam dopustit - ale jakmile to jednou zprovozním, tak to jede. Pravda, byly tam dva okamžiky, kdy jsem říkal, příště jinak a lépe. Dal jsem na ně s diskem - sami nejlíp vědí - a tvůrci se vůbec nerozpakovali s dělením disku a přes 4TB dali jednu partition. A ještě pod LVM. (v životě jsem s tím nedělal, na disku 1.5 TB dat, každé ukliknutí značí ztrátu kytičky, Aj aj aj. Byl jsem nucený to rozšiřovat a za živa udělat resize. Aj aj aj. Ale vyšlo to. No a potom (stále trvá) to odmítá pustit mySQL. Když jsem naznačil že "nechci tě, nechci tě" - tak umělá inteligence se dovtípila, že když ne mySQL tak asi chci mariaSQL - a prc a už jsem tam měl těch  balíčků zas.
Co je milé - objevil jsem úžasný lehký redakční systém GetSimple CMS s patřičnými pluginy - dobré.
Takže takto doma trávíme předvánoční čas.
Jdu študovat .htaccess

Komentáře