Chorvatsko 2005

Zážitky z naší úplně první plavby na jachtě zapsal Tonda, Mach a Máří.



LOĎ BAVARIA 37 „Mana“
Yacht description: GPS+plotter, speedometer, auto pilot, depth gauge, radio with CD, VHF radio, 220V socket, roll mainsail, roll genoa, teak cockpit, awning, cockpit shower, warm water, electrical ancor winch, heating
Technical information : Length: 11,55 m, Beam: 3,68 m, Fuel tank: 150 l, Water tank: 150 l, Number of cabins: 3,WC: 1, Motor: 29 (hp), Mainsail: 31,00 m2, Genoa: 28,50 m2

POSÁDKA:
kapitán: Tonda
první důstojník: Eva
budoucí námořníci: Lubor (též lodní lékař), Mach a Máří

Celkem jsme upluli 153 námořních mil.

SOBOTA
Vstávám v 5:10 abych ráno všecko v klidu stihl. A dopřávám si nezdravou klobásu (ale dobrou) a velice příjemný jazz. A darjeeling - ať je pohoda dokonalá. Dobře naladěn jsem dostal SMS - prej že Měchuři zaspali. No bóže - tak holt pojedem pozdějc. Nicméně jsem si zaryl, jak tady od božího rána čekám. Ale Tonda to vzal nějak osobně a hnedka se omlouval. Skoro trapas. Prej su nečitelný. Jinak pohoda.
16:51 Příjezd do maríny Zadar, skládání, úvodní přípitek (větší)

NEDĚLE 25.9.05
Lodni denik: MANA na trase ACI ZADAR to ACI Jezera MURTER
7.30
Budíček a příprava snídaně
9.40
Odplutí z maríny. Motor. Cíl ostrov Vrgada
11.00
Plachty, slabý vítr, rychlost 1KN. Plachty staženy
12.15
Proplouváme kolem jižního konce Pašmanu
13.15
Bezvětří, moře 0, rychlost 5 KN na motor
14.00
Vrgada, vyvázáni na boji. oběd,koupání
16.30
Odplouváme směr Murter. Zadoboční vítr 10 KN. Plachty
19.20
Přistání v marině JEZERA na Murteru. Ujeto 31NM. Spotřeba 10L paliva
Tož jsme vypluli.
Před tím ale předcházel příjezd (vcelku v pohodě a k mé veliké radosti i jinde mají svoje rodinné debaty - kdo jezdí nebezpečně rychle a kdo je chcíplý suchar (tzv. rozumný) a naskládání věcí do lodě. Předání lodi bylo v rekordním čase 5 minut - pro mě to byl skoro šok, (jsem si říkal že kapitánem asi nikdy nebudu) - ale i podle Tondy to bylo poněkud svižnější. Večeře, pivenko vínečko, štamprla - byl jsem nějaký povolný - naštěstí jsem nebyl sám. Ráno povinná instruktáž odjezd a štamprla pro Neptuna. Kurz 140, motor, Eva za kormidlem. Větr. Začalo konečně foukat a my jsme se začali seznamovat s plachtama. Rozmotání, smotání to by šlo, ale ten zbytek je stejně duchařina. A nebo to vždycky nějak funguje. V každém případě jsme frčeli rychlostí pěti uzlů a někdy kolem třetí jsme to zapíchli u ostrova Vergada. Malá zátoka, oběd (lukulské hody - maso, brambory, salát) a koupání. Na první pohled nechutně studená voda, na druhý - to šlo. A zase s větrem (už podstatně pomalejc na Murter do maríny Jezera). A nějak nestíháme - je půl sedmé - do půl hodiny bychom tam měli být. Máří to vidí pořád jako neskutečnou pohodu, Evča spí (kdekoliv a kdykoliv) a já se snažím najít logiku v té plachtařské duchařině.

PONDĚLÍ 26.9.05
Lodni denik: MANA na trase ACI Jezera MURTER to Rogoznica FRAPA
8.30
Budíček a příprava snídaně , placeno 40 EUR. Namotané mooring lano na propeleru. Doplněna voda
11.00
Odjezd z maríny. Motor
11.15
Plachty
13.30
Kotvení ostrov TISAT N 43 42 34 E 15 46 14
15.00
Odjezd motor
15.15
Plachty, zadoboční, rychlost 5, Lubor rekord 6.7 KN
18.30
Marina Frapa. Ujeto 23NM, většinou na plachty. Spotřeba 2L paliva, 1 MTH

Ráno začalo pozdě, pozvolna a skvěle. Míchaná vajíčka na cibulce se špekem, čaj s cukrem a citronem a pro opravdové námořníky rum. Tím skončila ta lepší část rána. Při prvním pokusu o vyplutí, vzápětí po spuštění motoru se ozval uši rvoucí pískot. Něco je špatně. Tonda vyhodnotil, že jsme zachytli propelerem (to je lodní šroub) o muringové lano (to je součást maríny a slouží k uvázání přídě, na dně každé maríny jich leží spousta). Protože se nenašel žádný dobrovolník, který by se chtěl potopit do špinavé a mastné vody, vlezl tam Tonda sám a lano uvolnil. Následoval další start a další pískot. Tentokrát se ukázalo, že se nedobíjí baterka. Jaksi to souviselo s plynovou pákou. Na třetí pokus jsme vyjeli. Po chvíli začal foukat vítr, vytáhli jsme plachty a jeli do zátoky. Oběd byl vynikající, koupání taky, voda (25°C) sice studená, ale dalo se to vydržet a u břehu byla docela teplá. Po obědě jsme vyjeli na motor ze zátoky a zase se zvedl vítr a tak plachty nahoru, Lubor za kormidlo a padl rychlostní rekord 6,72 uzle. Pak jsme museli jet na zadoboční a zadní vítr, abychom se dostali, kam jsme chtěli, takže to tak rychle nejelo. Nicméně motor jsme spustili až těsně před marínou u městečka Rogoznica.

ÚTERÝ 27.9.05
Lodni denik: MANA na trase Rogoznica FRAPA TO ACI Trogir
8.00
Budíček a příprava snídaně , placeno 50 EUR. Doplněna voda
10.40
Odjezd z maríny. Motor
12.00
Plachty ,zadní vítr, motýl
14.30
Motor, vjíždíme do Trogiru s cílem vyvázat se u nábřeží. Místní výběrčí nás odhání že jen na 24hodin. Otáčíme a odpluváme.
14.50
Kotvení v zátoce, ostrov Čiovo. Oběd. Zhoršuje se počasí. Tlak klesl o 4
17.00
Odjezd ze zátoky směr Trogir
17.20
Vyvázáni v ACI Trogir. 20M, většinou na plachty. Spotřeba 7L paliva. Večer prohlídka starého města
Tak jsme se dostali z úúžasné maríny Frapa a jeli směrem na Trogir. Ono vůbec rána jsou příjemná. Dnešní se lísalo do přízně opékaným špekem, sladkými perníčky, nutellou, salámem - a hlavně - nádobí za mě umývala Eva. Krásné ráno. Je kolem poledne, jedeme pořád na motor (blbý a slabý vítr) a Tonda mi deptá sebevědomí, protože toho o moři skutečně dost ví. Ale to je jenom krátká časová záležitost. Ještě se musím zmínit o noci - spaní bylo jak na gestapu. Reflektor do očí - jenom ten Fučík chyběl. (Máří si musela číst nějakou úúžasně napínavou literaturu). Postupem času vítr sílil - i vyndali jsme plachty a na zaďák (a na motýla) jsme valili kolem 4.5 uzlů k cíli, k Trogiru. Trogir je krásné historické městečko (Benátská republika, historie, 17 století, pevnost na vjezdu) - který má ale úplně blbé obyvatele, hlavně na molu, anébrž nám nechtěli dovolit přirazit na hodinku na procházku. Tož jsme nasraně odjeli do nějaké nejbližší zátoky (kde jsme chtěli původně spát), že se jakože okoupem, protože voda měla neskutečných 26 stupňů. Ale nebe se zatáhlo, začal foukat studený vítr z móře a byli jsme rádi, že si můžeme vzít oběd v kabině. My rybáři jsme se snažili i něco ulovit k večeři, ale Neptun nás neměl rád - ani ťuk. Tak jsme pokorně přijeli po obědě do maríny (ze které měl Tonda strach, bo je tam prej proud) a excelentně jsme zacouvali na místo. Štamprla a hurá do města. Krásná historie, a-la Benátky. Pivko (takové silnější), prohlídka přirazených kráásných jachet (jsem se Evy dotknul, že jsem ve světle poznaného si dovolil přirovnat naši krásnou Bavárku k neckám) a domů, kde jsme si trávili večer na Scrablem, panákem, salámem – no a hajduli dajduli.

STŘEDA 28.9.05
Lodni denik: MANA na trase ACI Trogir - ostrov KAKAN
7.00
Budíček a příprava snídaně , placeno 290 KN. Doplněna voda
9.40
Odjezd z maríny. Motor. Klidno, Polojasno až zataženo, moře 2, Vítr otočil z NW na SW
13.00
Plachty a motor,polojasno, Vítr 3 až 4 KN
14.15
Delfíni kolem nás. Vypnut motor
16.10
Bóje v zátoce, ostrov KAKAN. Koupání. Ujeto 30NM,Spotřeba 14l paliva
Ráno bylo pošmourné a deštivé, Trogir i okolní ostrovy v oparu, vzduch vlhký, teplý a téměř nehybný. Náladu nám částečně spravily vaječné chleby a utichající déšť. Téměř celou cestu jsme jeli na motor, moře hladké jako zrcadlo, jediným zpestřením bylo hejno dovádějících delfínů. Odpoledne nás zlákal náhlý závan větru, vytáhli jsme plachty a další hodinu jsme se motali kolem jediného ostrůvku. Až to kapitána přestalo bavit, nahodil motor a za chvíli jsme byli v zátoce ostrova Kakan a vyvazovali loď k bójce. Mach s Luborem se rozhodli uživit nás rybolovem. Naštěstí chytili jen tři čudly, které zase pustili zpátky. Tak aspoň zabavili zbytek kolínek od večeře na další rybolov. Stmívá se brzy, ve čtvrt na osm byla tma. Do postele jsme šli brzy, dochtor, který dle vlastních slov trpí nespavostí, nás ostatní ukolébával do spánku svým chrápáním.

ČTVRTEK 29.9.05
Lodni denik: MANA na trase ostrov KAKAN to ACI Veli Iž
7.30
Budíček , placeno 100 KN výběrčímu za bojku
7.40
Odjezd Motor. Příprava snídaně na cestě
9.15
Motor vypnut,plachty. Zadní vítr, rychlost 3KN
14.25
Vítr zesílil, rychlost 5KN. Průjezd kolem Male Proverzy = Kornaty-Dugi Otok.
16.00
Ostrov IŽ.Jižní okraj.
17.00
Ostrov IŽ.ACI Veli Iž.Ujeto 32NM,Spotřeba 3l paliva
01.30
Bouře, kontrola vyvázání, upraveny fendry
Vstáváme v 8:00, v 8:30 vyjíždíme. A hnedka v devět už nám vlaje motýl a jedeme směr Kornaty. V tomto duchu jsme se bambelali celý den, ale během plavby jsme se naučili jak se dává šprajc (teda, po námořnicku peň) - takto to úžasná věc, která drží motýla pěkně otevřeného a taky jsme dali příležitost autopilotovi, který se ukázal jako nejschopnější kormidelník. A ve volném čase jsme se učili hrát mariáš. A šlo nám to. Hlavně dochtorovi, který vyčítal karty od Evy z odrazu na brýlích. Ono, tento den byl věnován hrám - večer, když jsme přirazili (excelentně, jako vždy - zvláště ve srovnání s kolegy odvedle) tak jsme zakoupili člověče nezlob se a začali hrát. S policajtem. Opět se ukázala nespravedlnost světa - všichni se spikli proti mně. Nevadí, morální vítěz jsem byl stejně já. Dochtor - srdce na dlani - by mohl učit lynčovat davy - ukázal palcem a šup - hnedkaj sem byl venku. No a tak to šlo až do večera, kdy došla bouřka a za houpání lodi a blesků sme v teplíčku usínali na ostrově Iž v malé marině.
PÁTEK 30.9.05
Lodni denik: MANA na trase Veli Iž to ACI Zadar
8.30
Budíček , placeno 290 KN, doplněna voda
10.40
Odjezd Motor.
10.50
Motor vypnut,plachty. Předoboční vítr, bora, nárazy 22 KN, rychlost 6 KN
12.00
Průjezd úžinou severního kraje Rivanj-Ugljan. Vítr zesílil, nárazy 25KN, moře 3. Plachty refovany, následně staženy
12.15
Za úžinou bora zesiluje místy až 35 KN. Moře 4 až 5. Posádka na úvazech. Přední bimini postaveno, na kapitána za kormidlem pěkně cáká.
13.15
V blízkosti pevniny bora zaslabí, moře 3. Vytaženy refované plachty, motor vypnut.
14.30
Vjezd do přístavu ZADAR. Vyvázání u čerpací stanice. Dotankováno 25l paliva
15.00
Vyvázáni v mateřském přístavu po mírném nedorozumění s pracovníku ECOS při vyvazování. Ujeto 17 NM.
18.00
Předání lodi po vcelku dost důkladné prohlídce. Bez poškození. Večer návštěva starého Zadaru a příprava na cestu domů
10:00 Snídaně (topinky), sýčkování kapitána o nárazovém větru 50 kn, boře, apokalypse atd. Venku svítí slunéčko, dochtor myje nádobí, Evina hledá cigarety, klasika. Uvidíme. 16:30 No, milý Machu, bylo to sýčkování nebo ne? Na výjezdu z maríny jsme vytáhli plachty a zdálo se, že úplně předčasně, hladina jak zrcadlo a jenom v dálce napnuté plachty dávaly tušit, že by někde mohlo foukat. A opravdu, za chvíli zavál pěkný předoboční vítr, napnul plachtu, plachta popohnala jachtu - ovšem rovněž ji nahnula. Kapitán tvrdil, že loď se zvedne i z náklonu 15° pod úroveň hladiny, ale už při náklonu cca 45° jsme Macha jakožto kormidelníka začali pěkně proklínat. Trochu jsme se snažili zrefovat plachty, ale postavit se proti větru znamená ztratit rychlost a tím i vládu nad kormidlem. Teď už jsme věděli, proč má být před vyplutím všechno uklizené. V kuchyni to jen cinkalo a práskalo. Kapitán rozhodl, že si nacvičíme oblékání do úvazů a že raději nebudeme moc hujeřit a blbnout a vezmeme to okolo severního pobřeží ostrova Ugljan rovnou do maríny v Zadaru. Napíše se to snadno. Ve skutečnosti to byl docela úzký průliv mezi dvěma ostrovy, mělčina vpravo, trajekt před námi. Nahodili jsme motor, stáhli všechny plachty a zamířili vpřed. Za námi se objevil další trajekt, podstatně rychlejší než my. Nepřejel nás. Za úžinou se objevilo moře, vítr až 30 uzlů, vlny rozfoukané borou, podle Beauforta (či jak se ten chlap jmenoval) stupeň 4. To už stál u kormidla raději Tonda. Tož pěkně přídí šikmo proti vlnám (z boku to moc houpe a napřímo to zase práská do přídě). To už jsme co se týče úvazů přešli z fáze nácviku do fáze používání. Návštěva WC byla rázem akčnější, než když se Rambo vydá do džungle. Vyhlídka, že takhle poplujeme další 2 hodiny, mě příliš nenadchla. Naštěstí se u pobřeží vlny trochu zmírnily. Dokonce jsme ještě na poslední úsek vytáhli kousek kosatky aj hlavní plachty a chvilku jsme plachtili. Pak se na obzoru objevila marína s čerpací stanicí - nutno natankovat. A domů, do Podolí, do lékárny.
A CO NA TO OSTATNÍ:
TONDA
Překvapením pro mne bylo, jak rychle lze z totálních suchozemců vyrobit sehranou posádku mořeplavců. Bylo to akční a každý den byl jiný!
LUBOR
Netušil jsem, že život na jachtě může být tak fantastický. Je k tomu potřeba několik podmínek. Dobrý kapitán, bezpečná loď, a vynikající posádka. Všechny tyto podmínky byly beze zbytku splněny. Příjemnější dovolenou jsem zatím nezažil.
EVA
Myslím si, že posádka byla skvělá, velmi rychle se učila a může vyplout na další plavbu. Děkuji všem za spolupráci nejenom při plachtách, ale i při ostatním činění
MÁŘÍ
Dobrý, ne? Ještě pár ponaučení:
1. Kapitána je nutno poslouchat. Myslet si můžete co chcete, můžete i remcat a prndat (potichu), ale poslouchat se musí.
2. Když si kapitán obouvá boty, jde buď na pevninu nebo je mu zima na nohy nebo očekává trochu bouřlivější jízdu. Zařiďte se podle toho.
3. Kapitána je nutno udržovat v dobré náladě. Z obvyklé trojkombinace ženy-víno-zpěv se nejvíce osvědčilo víno. Ovšem i slivovice je dobrá, rovněž tak třískovice, kalvádos, whisky, pivo plzeňské i jiné a do čaje rum.
4. Protiepidemiologická opatření jsou nutná, důvěřujte svému lodnímu lékaři. Určitě vám nenalije nic špatného (viz bod 3)
5. Nesnažte se nikoho odnaučit kouřit. Stejně se vám to nepovede.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

České Švýcarsko 2019

Kos 2019

Rhodos 2011