Itálie 2022 – plavba na La Grace

 

Začalo to tím, že se Kačenka zamilovala. S opačným pohlavím to nemělo nic společného, prostě propadla plavbám na replice historické plachetnice La Grace. Aby v tom nelítala sama, rozhodla se zorganizovat plavbu pro své přátele a známé, a poté i přátele přátel a známé známých. Mach odolal, ale mě to lákalo…


čtvrtek 19.5.

Do Prahy jsem vyrazila rovnou z práce Vindobonou přes Břeclav a o půl deváté večer jsem už byla na Břevnově u Laca a Lucky. Kačka a Kuba už tam byli též a tak jsme strávili příjemný večer.

pátek 20. 5.

Ráno po snídani jsme jeli na Ruzyni, kde se k nám připojil ještě Tomáš. Taxikář správně odhadl, že s těmi batohy asi neletíme na pláž do Egypta. Hrdě jsme odvětili, že letíme do Říma a poplavíme se na české historické plachetnici. Z letiště Leonarda da Vinci ve Fiumicino jsme odjeli vlakem Leonardo na hlavní římské nádraží Roma Termini. Tady nás přivítala Itálie se všemi svými intenzivními čichovými vjemy. Ubytování jsme měli v prazvláštním hotýlku, co patro, to jiné apartmány, ale bylo to hned vedle nádraží, bylo tam čisto a pokoje měly klimatizaci.

V blízké pizzerii jsme si dali odpolední obídek a pivo a vydali jsme se pěšky ke Koloseu. Lístky byl objednané a zaplacené předem, včetně audioprůvodce a čtyřhodinového okna pro vstup do Kolosea. Jenže u vstupní brány nás rychle vyvedli z omylu: všechny vstupenky do amfiteátru jsou přesně časované a my jsme naše časové okno už propásli. Reklamace nepomohly, byť jsme zřejmě nebyli jediní. Tak nám zbyl aspoň vstup na Forum Romanum a Pallatino Hill, kde jsme si užili antických památek do sytosti, i když audioprůvodce jsem si poslechla v klidu až doma.

K večeru jsme se ještě vydali k fontáně di Trevi. Překvapilo mě, jak je náměstíčko Piazza di Trevi malé a kolik se tam dokáže namačkat lidí. V blízké zahrádce jsme si dali pár drinků a se setměním jsme zamířili na nádraží zorientovat se v nástupištích a pak spát do našeho hotýlku.

sobota 21. 5.

Ráno jsme posnídali na nádraží, čerstvé croissanty s různými náplněmi a kafíčko, akorát Lacovi snídaně zpětně zhořkla, protože tu zapomněl svůj oblíbený klobouk. Vlakem jsme se přesunuli do Campiglia Marittima a navazujícím autobusem do Piombina. Cestou se k nám připojil David. Poklidný obídek v Piombinu narušilo zjištění, že do Baratti, kde La Grace kotví v zátoce, se zrovna taxikáři nehrnou, a nezbývá, než se spolehnout na autobus, který jezdí asi 2x denně do blízké vesničky Populonia. Lehce nervózně jsme se vydali na místní autobusové nádraží a měli jsme štěstí. Trefili jsme se do správného autobusu a dokonce i přípoj na Baratti na nás počkal, byť jsme byli jediní cestující. A to ještě bez Kačky a Davida, kteří Italům nedůvěřovali a zorganizovali si odvoz autem.

V zátoce už jsme mohli obdivovat zakotvenou La Grace. Skupinka čekajících se stále zvětšovala a po třetí hodině připlul člun k pláži pro batohy a posléze i pro lidi. V okolí sice bylo několik mol, ale všechna byla soukromá a tak nezbylo než vyhrnout kalhoty, zout boty a ke člunu se brodit.

Dostali jsme protekční kabinu na zádi hned naproti kapitánovi, dole na širší posteli spal Laco a Lucka a já jsem si hověla na palandě nad nimi. Koupelnu s WC máme společnou s Kačkou, Kubou a Dášou. Úložných prostor je tu kupodivu dost, ale byla jsem opravdu ráda, že mám batoh. Jednak bych s taškou na kolečkách vypadala jako blb a za druhé by ji opravdu nebylo kam dát.

K večeři byly těstoviny s pirátsky pálivou omáčkou, připadalo nám to velmi stylové. Až později nám kuchařka Ála vyjevila, že toho dne převzala kuchyni a některý z jejích předchůdců nasypal do kořenky na sladkou papriku chilli. Postupně jsme byli rozděleni do čtyř hlídek, k nám pěti přibyl ještě watchleader Martin, ostatní hlídky byly sedmičlenné. Nu což, i v početním oslabení jsme je součtem věku hravě předstihli. Následovala výuka lan, za co tahat, co pouštět a hlavně na co nesahat. Martin to bral poctivě: skasalnice, kasouny a kasalky, výtahy, otěže a halže, plachty hlavní, košové a brámové, stěhovky, kosatka a vratiplachta na vratiráhnu - a to jsem určitě něco zapomněla… Večerní rum byl naprosto nezbytný, aby jeden nepropadl skepsi, do čeho to vlastně vlezl.

neděle 22. 5.

Budíček se píská o půl osmé, v osm je snídaně, o půl deváté začíná botsmanská hlídka úklid paluby a v devět měl být nástup, což se tak úplně nestihlo, ale pak už šla kotva nahoru a kapitán zamířil k ostrovu Elba. V poledne nám začala navigační hlídka a postupně jsme se vystřídali u kormidla. Na poledne jsme zakotvili u malého ostrůvku před Elbou, dali si obědovou polévku, někteří se šli koupat a plavali na břeh a jiní trénovali lezení k plachtám. To byla velká výzva. I když to vypadá, že ke koši vede pohodlný a široký provazový „žebřík“, podlaha koše nad ním vytváří převis a poslední metr je třeba překonat v nepřirozené poloze připomínající pavouka na stropě. Je to ale víc o grifu než o svalech, takže jsem to pod Martinovým vedením zvládla. Chůzi po ráhně jsem raději vzdala, protože jsem se děsila cesty dolů. Kupodivu to bylo snazší než nahoru, nejvíc mě prudilo neustálé přecvakávání karabin, ale bezpečnost je nejdůležitější, i když k prvnímu koši se toleruje lezení bez jištění.

Mezitím jsme vypluli a ve čtyři jsme nastupovali na hospodářskou hlídku do kuchyně. To obnáší zejména přísun čistého nádobí na střední palubu před každým jídlem, spravedlivé rozdělení jídla, odnos špinavého nádobí, jeho mytí a uklizení, průběžné doplňování pití do várnice. K tomu drobné loupací a krájecí práce podle potřeby. Zakotvili jsme na Elbě v Porto Feraio  a než jsme skončili s nádobím, bylo půl sedmé a na břeh už se nám nechtělo. Poseděli jsme s metaxou a strávili večer povídáním s lidmi, botsman nás učil uzly, Kačka hrála na kytaru, kdo chtěl, zpíval…

pondělí 23. 5.

Ráno jsme vstávali už v 7, protože o půl osmé jsme měli nástup v kuchyni na přípravu snídaně. Měli jsme šanci dostat se ještě před vyplutím na břeh, takže Ála zahájila snídani hrou na fujaru o něco dříve a za stálého popohánění snídaně taky dřív skončila. Nádobí jsme umyli rychlostí blesku a botsman Orky nás vzal člunem na břeh. V polovině cesty a přesně v trase přijíždějícího trajektu se najednou zakoktal a chcípl motor. Asi to byl jen podtlak v benzínové nádrži, protože vzápětí už jsme pokračovali v jízdě, ale pocit to nebyl příjemný.

Portoferraio je starý dobře chráněný přístav na severním pobřeží Elby. V přístavu jsme obdivovali pětistěžník Royal Clipper, druhou největší plachetnici na světě, jak nám Orky prozradil. Na každém stěžni pět ráhen nad sebou, při bližším pohledu všechna na elektrické ovládání.

My jsme se prošli kolem pevnosti, v sámošce koupili nějaké sušenky a krabicové víno, protože big bag jsme nenašli, a dali si pivo a kafe. V jedenáct pro nás přijel Orky. Na lodi už panovaly přípravy k vyplutí. Naše hlídka nastoupila do kuchyně a ostatní šli povolovat plachty – nejdřív hlavní košová a brámová na předním stěžni a pak totéž na hlavním stěžni. K obědu byl salát Caesar s chlebem. Když jsme konečně umyli nádobí, vítr lehl. Kapitán nám dal školení z bezpečnosti – muž přes palubu, poplachy požární, vodní a lodní. Ten poslední vyhlašuje kapitán při opouštění lodi. Pak definitivně přestalo foukat, skasali jsme plachty a nahodili motor.

Od čtyř odpoledne jsme nastoupili navigační hlídku – sledování okolí na přídi a kormidlování. O půl sedmé jsme byli u Isola di Capraia a bylo třeba sbalit a zagasketovat plachty. Měla jsem svoji půlhodinu u kormidla lehce protaženou a motala jsem se jako nudle v bandě, protože jsem pořádně nevěděla, kam vlastně jedu, a navíc La Grace je celkem paličatá a občas si jezdí, kam chce.

Na večeři bylo rizoto se sýrem a okurkou. Většina posádky se vydala ještě před setměním na ostrov. Byl tam na útesu zvláštní hrad, jehož polovina spadla do moře, když se útes odlomil. Pak ještě hlídková věž a v polovině vzdálenějšího kopce budova vězení. Zůstali jsme na lodi a sledovali postavičky a světýlka na břehu.

Večer se rozfoukal silný jižní vítr, takže se ještě překotvovalo. Přes noc se držely kotevní hlídky a občas pištěl kotevní alarm. Moje hlídka s Kubou začínala v šest ráno.

úterý 24. 5.

Vítr nad ránem začal foukat od severu a tlačil nás do zátoky ke břehu. Kapitán už byl vzhůru a monitoroval situaci v salonu, zatímco já a Kuba jsme jen odhadovali, kolik místa nám ještě zbývá k bójím. Naštěstí vítr zeslábl, takže jsme se v klidu nasnídali a vypluli. Vytáhli jsme postupně skoro veškeré oplachtění, ale vítr brzy ustal a plachtění jsme si moc neužili. V poledne kapitán přikázal vše sbalit a jeli jsme motor na Korsiku do přístavu Bastia. V přístavním bazénu pracovaly dva plovoucí bagry, z nám nepochopitelných důvodů do něj sypaly hromady kamení a nikoho nepustily dovnitř. Zakotvili jsme tedy u pobřeží trochu jižněji. Kapitán navrhl, že nás může člun dovézt kus k pobřeží, ale přistání s člunem nebude kvůli vlnám a riziku převrácení možné, takže bude nutné vylodění do vody a doplavat ke břehu. K obědu jsme dostali brambory a pečené maso a la ražniči. Bylo to moc dobré, ale vlny se už na části posádky podepsaly a pár kadetů zezelenalo.

Po umytí nádobí jsme se začali chystat na vylodění. Tomáš a Martin měli nepromokavé vaky, k nim jsme si schovali šatstvo, boty, mobil a peníze. Představa, že budu z člunu skákat do moře, se mi vůbec nelíbila, přišlo mi jednodušší prostě na břeh doplavat přímo od lodi. Bylo nás takových víc, zbytek se nechal dovézt aspoň část cesty člunem. Na břehu byla malá plážička a též sladká sprcha. Usušení a zkulturněni jsme se vydali kolem citadely do přístavu a do města.  Na nábřeží jsme si dali zmrzlinu, prošli jsme si uličky, dali si pivo, zastavili se v katedrále a neustále jsme se s ostatními potkávali. Kapitán mezitím zkusil vyjednat stání u mola, protože bagry v šest večer odjely, ale v kanceláři už nikdo nebyl. V sedm večer jsme se zase sešli na pláži, opět část plavala k lodi a pro zbytek lidí a plné vaky přijel člun. K večeři byla čočková polévka a pak kytara, víno, rum… byla jsem po ranní hlídce docela utahaná a odpadla jsem brzy.

středa 25. 5.

Ráno bylo teplé, poprvé nás vítala suchá paluba, jindy bývala celá mokrá od rosy. V devět jsme vyrazili. Nad mořem se válel opar, trochu nám foukalo, ale vítr byl studený. Do oběda jsme měli navigační hlídku, měla jsme jít v půl jedenácté ke kormidlu, ale kapitán zahájil přednášku astronavigace a Martin byl tak hodný, že zůstal u kormidla. Sice jsem o řadě věci z navigace už slyšela – měření rychlosti, měření hloubky, určování polohy, stanovení šířky a délky, Jakobova hůl, oktant, sextant atd., ale poprvé jsem měla možnost si přístroje vyzkoušet. Nejvíc mě nadchla deska s kolíčky k zaznamenávání směru plavby a rychlosti z Kolumbových dob. Jednoduché a účinné.

V poledne jsme se přiblížili k Elbě a na moři se začaly objevovat bójky. Ale to už měla hlídku Kaččina družina. K obědu byla originální kombinace bramborových noků s dušeným zelím, cibulkou, opečenou slaninou a sýrem. Prý jsme si měli vybrat mezi zelím a sýrem, ale většina lidí si dala všechno.

Zakotvili jsme na chvíli u skaliska na jihozápadě Elby, které proslulo tím, že na něj v 70. letech najela loď, rozlomila se a dodnes přitahuje potápěče a šnorchlaře, protože je jen pár metrů pod hladinou. Asi deset lidí šlo nadšeně do vody. Romana zřejmě příliš pozdě varovala před proudem, který skálu obtéká. Opravdu tam byl. Z lodi jsme jen zírali, jak se skupinka plavců obtížně prodírá k lodi a jedna z děvčat se stále víc a víc opožďuje. David se k ní vrátil jako psychická podpora. Posledním plavcům jsme naházeli kruh do vody a dotáhli je k lodi, kapitán nastartoval a jeli jsme ty dva vyzvednout.

Pokračovali jsme k Marina di Campo na jihu Elby. V tomto zálivu prý fouká, i když nikde jinde nefouká. A tak za praktického bezvětří jsme spustili z boků la Grace dvě malé plachetničky Vosu a Včelku. (Záchranný člun na střední palubě se jmenuje Čmelda.) A začalo rodeo. Ta plachetnička má maličký stěžeň, maličkou hlavní plachtu a maličkou kosatku, vzadu pínu a to je všechno. Kam se má ještě vejít člověk, zůstává záhadou. Další záhadou je, jak dvěma rukama ovládá pínu, otěže od plachty a kosatku. Buď klečí a má pínu vraženou do zad nebo při každém obratu riskuje zvrhnutí. Kapitán nás přesvědčoval, že on na té plachetničce běžně jezdí, ba závodí, a i Laco a Kačka a Kuba jízdu úspěšně absolvovali, ale s mými rozvrzanými koleny jsem si na to netroufla. Pouze jeden kadet si při obratu včas nepřesedl a šel i s loďkou pod vodu. Člunem dotáhli plachetničku k lodi, zavěsili na kladky, povytáhli, vypustili vodu a za chvíli se už zase jezdilo.

Po sedmé večer vyrazila většina kadetů i posádky na břeh. Původně jsme plánovali jen krátkou procházku po pobřeží. V městečku Marina di Campo byly k vidění dvě uličky, kostel svatého Kajetána vyznačující se zvláštní kombinací gotiky a moderního umění a pár hospůdek. Skončili jsme v baru se zmrzlinou, spolu s dalšími lidmi z lodi. S pruhovanými tričky La Grace jsme byli nepřehlédnutelní a snadno identifikovatelní všude. Vrátili jsme se v deset večer, dali si trochu vína a šli do kajut se nechat kolébat vlnami.

čtvrtek 26. 5.

Ráno bylo zatažené až pošmourné. K snídani byla rybí pomazánka a meloun. Dopoledne vysvitlo slunce, právě když jsme přijeli k povrchovému dolu Calamita na jihu Elby. Opuštěný důl na železnou rudu je známý jako naleziště polodrahokamů – malachitu, pyritu a pěkných kamínků vůbec.

Po cestě se dvakrát střílelo z děla a pak ještě několikrát. Na palubě je to pěkná ohlušující pecka. Nevím, jak to znělo kolemjedoucím lodím nebo lidem na pláži, většinou jsme tím vzbudili velké pozdvižení. Od půl jedenácté do dvou jsme měli čas na koupání, plavali jsme ke břehu a sbírali kamínky.

Pak jsme na motor přepluli do přístavu Porto Azzuro. La Grace dostala povolení přistát u mola jen na dvě hodiny na načerpání vody. Poprvé jsme opustili loď suchou nohou na břeh a vydali se do doporučené brusírny drahokamů. Byl tam nejen slíbený černoch s obrovskými bicepsy (popravdě řečeno, byl trochu malý), ale taky nejrůznější zpracované polodrahokamy. Nebyla jsme schopná si vybrat, takže teprve až když jsme se vrátili na nábřeží, rozleželo se mi to v hlavě a šlapala jsem zase zpátky pro dva náhrdelníky. Ostatní na mě počkali v kavárně. Občerstvení jsme vyrazili k pevnosti, což je vlastně vězení, takže se tam nesmí, a pěšinou jsme sestoupili dolů k moři. La Grace mezitím odplula zakotvit a tak pro nás musel přijet člun.

K večeři byly těstoviny s pestem, ale velká část lidí byla ještě na břehu a vrátili se až o půl deváté, nasyceni pizzou, zmrzlinou a spoustou dojmů. Večer bylo kino. Na spuštěnou plachtu se promítal první díl Pirátů z Karibiku. Původně měl být na programu Master & Commander, ale soubor nešel spustit L. Když jsem začala usínat uprostřed zuřící bitvy, přesunula jsme se raději do postele. Laco a Lucka mě záhy následovali a to se nám vymstilo.

pátek 27. 5.

Ráno jsme stáli nastoupení v sedm u kuchyně a teprve tam jsme se od Toma dozvěděli, že kapitán posunul budíček na osmou hodinu. Po snídani jsme domotorovali k ostrůvku Palmaiola. K obědu byly těstoviny s rajčatovou omáčkou a masem. Pro zájemce byla možnost výšlapu k majáku a koupání v moři. Ve dvě hodiny jsme odpluli, kapitán zavelel všechny plachty ven, i když sotva dýchalo. Jeli jsme nějakých 1 – 2 uzle, ale aspoň naposledy jsme si zaplachtili. Opět jsme si vystřelili z děla na projíždějící nepřátelský katamarán. Na svačinu byly slávky v zeleninovém vývaru, taková chuťovka. Pomáhala jsme je čistit, abych věděla, jak se to dělá.

Když definitivně přestalo foukat, sbalili jsme všechny plachty, zakotvili v Baratti a lezci během hodinky zagasketovali plachty. Naposledy jsme se vykoupali v moři, dokonce i kapitán se smočil.

Začali jsme řešit odvoz na vlaky a autobusy. Z pevniny se blížila bouře, ale spadlo jen pár kapek. Večer na mě padla únava, i když omladina pařila skoro až do rána.

sobota 28. 5.

Ráno bylo definitivně v chaosu. Snídaně byla luxusní – smažená vajíčka s chlebem a navíc jahodová bublanina. Pak začalo balení, úklid a vysávání kajut, zametání a čištění záchodů, my jsme navíc měli uklízet palubu, na které se už vršily batohy. Do toho se odvážely odpadky a jelo se pro nákup. A pak už nás začal člun vozit na břeh. Lucka poprosila Martina, aby nás hodil na nádraží do Campiglia Marittima a on se s námi dvakrát otočil. Zlatý kluk. V jednu hodinu jsme odjeli vlakem do Pisy.

V Pise bylo horko. V pizzerii u nádraží jsme na poslední chvíli poobědvali (od 15 hodin je přeci siesta), batohy jsme svěřili úschovně a vydali se na asi půlhodinovou procházku k nejznámější místní pamětihodnosti - šikmé věži. Vstup jsme oželeli, za 27 Euro nám to nestálo a na prohlídku katedrály a přilehlých památek jsme stejně neměli čas. Užili jsme si atmosféru totálně turisticky profláknutého místa. Na zpáteční cestě jsme se zastavili na pivo a limonádu a pak už nastal čas k návratu na nádraží a cestu vláčkem na letiště. Představa, že na letišti ještě koupím nějaké suvenýry, byla naprosto zcestná. Letiště praskalo ve švech, byli jsme rádi, že jsme zabrali kus podlahy, kde jsme mohli sedět na zemi. Každá výprava na záchod nebo pro vodu znamenala dobrodružství, zda se prodereme zpátky. Nakonec jsme ale úspěšně odletěli, přistáli na Ruzyni a šíleným letištním taxíkem se nechali dovézt na Břevnov.

neděle 29. 5.

Ráno jsem zavolala svému popražštěnému synkovi, zda nechce vidět svoji matičku. Jeho reakci – ale já nestihnu uklidit – si budu pamatovat dlouho J. Slovácký expres jel celkem spolehlivě a pozdě odpoledne jsem byla zpátky doma.

 

Komentáře